Ga naar de inhoud

Content is king, maar mond-tot-mond-reclame is goud. Hoe dat zit? Vertel elkaar maar eens een negatief verhaal over een bedrijf. Je kijkt wel twee keer uit voordat je daar nog eens een product koopt. Andersom werkt dat dus ook zo. Het valt in de categorie offline marketing. En die blijkt van grote waarde! Hoe je daar vorm aan geeft? Denk eens aan een bedrijfslogo of slogan op een vrachtwagen. We leggen het uit.

‘Offline reclame maken is volledig uit de tijd’. Het lijkt een logisch gevolg van onze digitale samenleving die vraagt om online communicatie. Dat geldt niet alleen voor de particulier, maar ook voor het bedrijfsleven. Een bedrijf zou minder goed of misschien wel helemaal niet goed functioneren als het niet online actief zou zijn.

Met name op het gebied van marketing willen bedrijven online zichtbaar zijn. Daar wordt veel geld in gestoken. Er wordt geïnvesteerd in online adverteren dat het een lieve lust is. Daarnaast worden er posts geplaatst die aandacht vragen voor het bedrijf en het product, en soms verwijzen naar een blog op een website. Het beeld doet de rest.

Daarmee is een bedrijf vaak niet onderscheidend genoeg. Tussen alle andere online actieve bedrijven, en welke is dat niet, sneeuwt een bedrijf al snel onder. Een bedrijf biedt een uniek product, maar zie dat maar eens duidelijk te maken. Aan de juiste doelgroep. Het is en blijft een hele uitdaging, dat online marketing bedrijven.  

Mond-tot-mond-reclame is de basis

Daarentegen blijkt het basale offline reclame maken nog altijd hoge ogen te gooien. Om bij de basis te beginnen: mond-tot-mond-reclame. Werkt als een trein, en wie kiest er niet liever voor een bouwbedrijf waar goede en positieve verhalen over rondgaan. Wie kiest er niet voor die nieuwe tas van dat bedrijf waarover je van je vriend hoorde dat ze snel leveren en bovendien ook nog eens heel aardig zijn. Dat werkt. Zie het als offline content. Positieve verhalen doen het altijd goed.

Daarentegen zal niemand snel kiezen voor een product van een bedrijf waarover je hoorde dat je wekenlang op je geld moet wachten bij een retourzending of die iets leveren wat niet goed werkt, niet aan de verwachtingen voldoet of zelfs kapot is voordat het de bestemming bereikt. Dat bedrijf heeft duidelijk het nakijken vanwege een negatieve mond-tot-mond-reclame.

Kortom; offline-marketing werkt. Ofwel de ene of de andere kant op, maar het doet zijn werk. Daarom trekt momenteel offline marketing weer meer en meer de aandacht van ondernemers die weten dat het moeilijk is om je als bedrijf online écht te onderscheiden. Zij richten hun pijlen naast een online-campagne of zelfs naast helemaal geen online-activiteiten, op een offline marketingcampagne. Hoe? Door op vrachtwagens te adverteren. Grote vrachtwagens.

Logo zien is logo herkennen is online zichtbaarheid

Stel je een vrachtwagen voor waarvan de container maar liefst meer dan dertien meter lang is. Zo’n oppervlakte leent zich uitstekend voor heldere directe reclame. Met een eigen logo, slogan of een afbeelding van een product trek je geheid de aandacht van alle mogelijke andere weggebruikers. Wie meent dat zoiets nogal vluchtig is, komt bedrogen uit. Iedere marketeer weet dat de eerstvolgende keer dat iemand dat logo of de naam van het bedrijf ziet, deze zal herkennen. En herkenning zorgt er ook voor dat iemand juist de link met diezelfde naam aanklikt als hij of zij online op zoek gaat naar het product of die dienst.

Kortom; laat die vrachtwagen maar rijden, het zorgt voor naamsbekendheid met als gevolg meer kans op klanten. Als je weet dat zo’n truck maar liefst meer dan tachtigduizend kilometer per jaar rijdt, door heel Nederland, dan kun je op je vingers natellen dat het bereik enorm kan zijn. En mensen hebben het er nog eens over. Je weet wel: mond-tot-mond-reclame. Met andere woorden: offline marketing werkt!

Offline- en online marketing combineren

Nu blijkt de combinatie met online marketing ook heel goed te werken. Bedrijven bedenken een goeie actie waarvoor weggebruikers wordt gevraagd, bij het zien van een vrachtwagen met daarop het betreffende bedrijfslogo, een foto te maken en deze te posten. Even liken en taggen natuurlijk, en de actie staat gericht online. In ruil daarvoor krijgt de fotograaf gratis of met korting een product. Een actie die offline- en online-marketing op een doeltreffende manier met elkaar combineert.

Juist daarom is het belangrijk nooit een offline-campagne in te ruilen voor een louter online-strategie. Zie ook de waarde van offline-campagnes, van offline content in de vorm van verhalen die mensen elkaar vertellen. Het is een oeroud gegeven dat dat nooit verloren gaat en van een grote waarde is. Deze vorm van mond-tot-mond-reclame is goud waard. En de afbeelding op zo’n enorme truck is voer voor die verhalen.

Download de brochure

of laat een bericht achter


    Download hier geheel vrijblijvend de Trayler Brochure of laat een bericht achter.